Журнал Ҳаракат №4 (7) 1996. Якин тарих сахфалари
Доктор Боймирза Хайит - ВАТАНИМНИ ЗИЁРАТ ЭТТИМ. Давоми.
Ватандан келтирган ба'зи хотараларим Ватанни зиёратининг энг гузал томони орадан 52 йил утгандан кейин оила а'золаримни куриб кайтганим эди. Оиламизда мени хам хисоблаганда 126 киши булар эканмиз. Булардан факат икки нафари (холам Тозахон ва поччам Абдугани) мени таний олишди. Демак-ки, оиланинг 124 а'зоси (Шухратни илк марта 1991 йилнинг октябрида Истанбулда курган эдим) мени танимас эди. Зиёратчилар куп булгани сабабли оила а'золари билан туйиб хасратлашолмадим. Лекин уртамиздаги севги, хаммамиз худди бир онда тугилгандай хис этишимизга сабаб булди. Менинг мухожир булишим ва Туркистон истиклоли масалалари билан машгул булганим учун Совет хукумати уларга куп зулм килиб, уларни паришон бир холга келтирган эди. Синглим Хосият 1991 октябрда ва углим Бекмирза 1992 январьда вафот этган эканлар. Авлодларим, сог булсинлар, мени хеч курмаганлари холда худди доим мен билан яшаётгандай кабул килдилар. Аллохга шукрлар булсинким, бу сабаб билан оиламни курдим ва купчилик юртдошларимнинг менга ва асарларимга курсатган хурмат ва хайрихохлигини якиндан куриш имконига эга булдим. Энди эса ба'зи масалалар буйича фикрларимни билдирмокчиман. Ба'зи масалаларга оид карашларим 1. Мен тугилган вакт Туркистонли эдим ва у замонда Туркистон халки Россиянинг фукароси эмасди. 1925дан буён узбекистонлик булиб колдим. Ундан сунгра Совет Иттифокининг граждани булганлигим э'лон килинди. Мухожир булганимдан кейин Совет Иттифоки мени гражданликдан чикардими ёки чикармадими, бундан хабарим йук. Истиклол э'лон килингандан сунг мен узимни хеч булмаса Узбекистоннинг табиий фукароси деб хисоблаб юрган эдим. Лекин бунака булиб чикмади. Чикарилган конунга кура мухожирларнинг фукаро булиш учун Президентга карашли махсус бир комиссия томонидан текширилиб чикилишлари ва кейин эса Президент тасдигидан утишлари керак экан. Бундай бир конун собик Совет Иттифоки жумхуриятларининг хеч кайсисида йук. Узбекистон ташкарисидаги хеч кандай давлатда истиклолга эришилгандан кейин уз ватандошини хурлаш деган нарса булмаган. 2. Ташки Ишлар вазири "Мухожирлар бу ерга жомелар куриш учун келмокдалар" деган эди. Агар улар 230та жоме куролсалар бу Совет вахшийлари йук килган 2300 жоменинг 10 фоизини ташкил килган буларди. Зотан мухожирларнинг бунчалик куп жоме куришга кучлари хам йук. Узбекистоннинг хозирги хукумати хам жуда яхши биладики, бугун купчилик хориждаги Туркистонлик узбеклар ишбилармон кишилар сифатида фаолият курсатишмокда. Аммо Узбекистон бюрократлари уларга Узбекистонда йул очмаслик учун кулларидан келганини килмокдалар. Хукумат "мухожир" сузини эшитган пайт оловли бир касалликка мубтало булган кишидек дарров каршилик курсатишга бошлайди. Бошка томондан хукумат мухожирлар орасидан узига хизмат киладиган писмик кишиларни танлаб олмокда. Бу каби инсонлар орасида Президентга ва ба'зи вазирларга жуда якин булган, уларга садокат билан хизмат килаётган одамлар борлиги ма'лум булмокда. Узбекистон давлатининг Бирлашган Миллатлар Ташкилотидаги вакилининг хам шундай мухожирлардан булганлигини унутмаслигимиз керак. Узбекистон хукуматининг мухожирларга булган бу пасткашлигининг сабабини тушунолган эмасман. Собик Совет Иттифокининг мустакилликка эришган хамма давлатларида (жумладан Украина, Белорусия, Гуржистон, Озорбайжон, Арманистон, Эстония, Литва, Латвия, Россия ва Россиянинг ичидаги жумхуриятлар булган Татаристон ва Бошкирдистонда) уз ватанида яшаётган юртдошлар билан чет элларда яшаётган мухожирлар биргаликда Курултой ташкил килдилар. Бизга кардош булган Козогистон, Киргизистон, Туркманистон ва Тожикистонда хам дунё козоклари, дунё киргизлари, дунё туркмланлари ва дунё тожиклари Курултойлари ташкил килинди. Хатто Президент Каримов дунё тожиклари Курултойига табрикнома юборди (Бу нимага ишорат килмокда экан?). Бошка жумхуриятларда мухожирларга якинлашиш жараёни бор экан нима учун Узбекистон узининг мухожирларидан куркаяпти ва дунё узбеклари курултойини ташкил килмаяпти? Табиий-ки, бу Курултой Узбекистонни бошкараётганлар танлаган хушомадгуйлар иштироки билангина эмас, ташки дунёда яшаётган Туркистонликларнинг демократик тарзда сайлаган ташкилотлари ва уларнинг тамсилчилари иштироки ила амалга оширилиши керак 3. Ватандан чикарилишим хаккидаги буйрук "мамлакатда коммунистик хокимиятнинг бор булганлиги тан олинмасада, амалда неокоммунистик тузумнинг жорий килинганини" менга исботлади. Бунинг ба'зи далиллари куйидагилардир. а) Совет Иттифокида Коммунист партия такикланганди. Буни Рус хукумати амалга оширди. Бошка жумхуриятлар хам Коммунистик партияни такикладилар. Узбекистонда эса Коммунистик партия такикланмади, факат унинг номи узгартирилиб "Узбекистон Халк демократик партияси" булди. Бу партия Узбекистон Коммунистик партиясининг мулкини уз мулки сифатида мерос килиб олди. Собик коммунистик давлатларнинг хеч кайсисида бундай килинмаган, аксинча, хар хил конунлар чикарилиб Коммунист партиясининг мулки давлат мулки, деб э'лон килинган. Халк демократияси ибораси Советларнинг дастлабки йилларида куп ишлатилган эди. Иккинчи дунё урушидан кейин Советларнинг буйинтуриги остига кирган Шаркий Европа давлатлари хам узларини Халк демократик жумхуриятлари, деб э'лон килишган эдилар. У замонлар утиб кетди. Демократия дегани "Халк хокимияти" деганидир. Коммунистик партия урнини олган Халк демократик партиясининг эса (Афгонистонда шу ном билан ма'лум булган Нажибуллонинг партияси каби. - Тах.) бу тушунча билан хеч кандай алокаси йук. б) Узбекистонда демократия бор, дейишади. У каерда, ажабо? Демократия принципи билан яшаётган давлатларда хокимиятнинг асоси парламентга оиддир. Парламентни Узбекистонда "Олий Кенгаш" дейишади. Бу Кенгаш эса Совет даврида ташкил килинган булиб, конун чикариш хукуматни назорат килиш каби мавзуларда хеч бир хукуки йук. Бу Кенгашнинг на раиси ва на бир а'зоси Президентнинг рухсати булмасдан бир нарса килолмайди. Партиялар тузиш эркинлиги, фикр эркинлиги, митинг килиш эркинлиги каби мавзуларда куп гап айтилмокда, лекин буларнинг бирортаси ижрода йук. Уларнинг хаммаси факат Президент жанобларининг истак ва хохишларига боглик. Халк демократик партияси уз фаолиятларида эркиндир. Хуп майли, бошка партияларнинг ахволи кандай?... "Бирлик" халк харакати кайта куриш даврида коммунистик хокимият остида биринча марта Узбекистон учун истикбол талаб килган ташкилот эди. Хозир бу харакатнинг холига каранг. Харакатнинг раиси Абдурахим Пулатга карши темир таёклар билан килинган суикасдни куринг. "Эрк" партиясининг ахволига каранг. Халк демократик партияси Коммунистик партиянинг бутун мол-мулки ва нашр имконларини узига олволди. "Бирлик" ва "Эрк" учун эса на бино бор, на когоз бор ва на матбуот имкони бор. Бу партиялар радио ва телевидениедан фойдаланолмайдилар. Цензура давом этмокда. Айтишларига караганда, Россиядан Туркистонга юборилган руслар уртасида безовталик аломатлари бор эмиш. Махаллий халкларнинг зулми остида мамлакатдан чикиб кетишга мажбур килинмокда эмишлар. Руслар хаккида буларни айтиш ва халкни ишонтиришга уриниш провакаторликнинг худди узгинасидир. На Узбекистонда ва на бошка жумхуриятларда русларнинг чикарилишига доир хеч кандай фаолият булмаган. Русларга зулм килинганлиги тугрисидаги уйдирма, сафсаталар неокоммунизм учун лозимдир. Неокоммунистлар узбеклар билан руслар уртасида куролли бир уруш чикаришлари мумкин. Ана у пайтда бизнинг неокоммунистларимиз ва айникса уларнинг хукуматлари русларни узбекларга карши куйишлари турган гап. Тожикистоннинг сунг пайтлардаги ахволига карайдиган булсак, Тожикистондаги рус ахолисини куриклаш учун Россиядан 10.000га якин аскарни бу жумхурият ичига жойлаштирилганлиги мисолида бу тахликани янада якколрок курамиз. Коммунизм Россияга таянмокда эди. Неокоммунизм хам Россияга таянмокда. Россия мудофаа вазири генерал Грачев "Рус армияси эхтиёж булган хар жойда Рус халкининг шон ва шарафини химоя килади", деган эди. (Известия, 6.6.1992). Неокоммунизмнинг уз хаётини давом эттириш учун неоколониолизмга таянишини унутмаслигимиз керак. Президент Каримов Узбекистон билан Россия уртасидаги шартнома мавзусида шундай деганди: "Икки мамлакат уртасида кириш-чикиш ва бир жойдан бошка жойга эркин кучишни та'минлаш учун керакли булган бутун чораларни кидирмокдамиз. (Правда, 2.6.1992 ва Узбекистон овози, 3.6.1992). Бундай харакатлар келажакда халкимизнинг бошига буюк фалокатлар олиб келиши мумкин. Бу шартномага биноан Россиядан Узбекистонга 4-5 миллион рус кучирилса Узбекистондаги узбекларнинг узига нима колади? Узбекистон Россиянинг бир вилояти булиб колиши мумкиндир. в) Президент Каримов "Ислом фундаментализми" деб аталган афсонавий иборадан жуда хам курккандай куринади. У Тожикистондаги коммунизмни тугатиш харакатини фундаментализмнинг та'сири деб уйламокда. Фундаментализм Афгонистондан келаётган эмиш. Ислом фундаментализмидан куркишмокда , лекин унинг нима эканлигини билишмайди. Туркистонда дин уламоларининг хокимияти хеч качон булган эмас ва бундан кейин хам булиши мумкин эмас. Каримов Россияни хам ислом фундаментализми билан куркитишни хохламокда. Мустакил бир жумхуриятнинг Президенти сифатида 1992 йил 8 октябрь куни унинг Бишкекда айтган шу сузларига карайлик: "Россия Урта Осиёда асрлардан бери тузум учун кафолат булиб келган бир буюк давлатдир. Россия давлати хам узининг, хам Урта Осиёнинг тузумини асраш вазифасини келгусида хам бажаришда давом этиши керак". (Каримовнинг бу Баёноти Озодлик радиосининг архивида бор). Бундай Баёнотнинг кимларга караб баён килинганини тушунолмадим тугриси. Мен бу шаклдаги талабнинг Туркистонни келажакда кайтадан Рус хокимияти остига киритиш учун килинган биринчи кадам сифатида тахлил килмокдаман. г) Бугунги Узбекистонда рус маданияти жиддий бир тарзда уз та'сирини давом эттираётгани ма'лумдир. Рус тилининг ва маданиятининг хукмронлигини бир мисол билан тушунтириш мумкин. Рус тилидаги "Правда Востока" газетаси 127.039 нусхада нашр килинмокда. Узбек туркчасида босилаётган уч марказий газетанинг ("Узбекистон овози", "Туркистон", "Узбекистон адабиёти ва сан'ати") эса туплам тиражи - 64.600. Я'ни, узбекча нашр килинаётган уч газетанинг жами тиражи рус тилида нашр килинаётган бир газетанинг микдоридан 59.579та камдир. ("Узбекистон адабиёти ва сан'ати", 10.7.1992). Хозирги пайтда нашр килинаётган ба'зи газета ва журналларнинг исмларини узгартириш билан бирга буларнинг качон ва кайси ном билан чикишга бошлангани хам аник курсатилган. Масалан, "Узбекистон овози" газетасининг 1918да "Иштирокиюн" номи билан чикарилганлиги газетада ёзилмокда. Шу тарика эски коммунистларнинг рухи газетада давом эттирилиши максад эканлиги белгилаб куйилган. д) Неокоммунизм харакати бугун истиклолга эгалик килиш йулидадир. Масалан, "Узбекистон овози"нинг 1.9.1992даги сонида "Мустакиллик курбонлари" сарлавхали маколада мустакиллик учун курашганларнинг ва бу йулда улганларнинг исмлари босилган. Маколада Бехбудий, Чулпон, Мунаввар кори ва Фитрат каби хакикий миллий хуррият кахрамонларининг ёнида Усмон Юсупов, Йулдош Охунбобоев, Шароф Рашидов кабиларнинг хам мустакиллик учун кураш олиб борганлари ва бу йулда жон берганлари ёзилади. Бу фикрни олга сурганлар билсинларки, бу 3 коммунист узбек рахбарнинг мустакил булишимизга озми купи хеч кандай хиссаси булмаган ва умуман мустакилликка уларнинг алокалари хам йук. Бу эски коммунист рахбарларнинг мустакиллик учун курашганларини айтиш тарихни сохталаштириш демакдир. Коммунистларнинг "озодлик" иборасидан нима тушунаётганларини Узбекистон Чет эллар билан маданий-ма'рифий алокалар кумитасининг раиси Наим Гойиповнинг шу сузлари жуда яхши изохламокдадир. Бу собик коммунист "Узбекистон адабиёти ва сан'ати" газетасининг 1992 йил 28 август сонида (6-бет) "Факат мен эмас, балки купчилик Коммунистик партиянинг гоялари озодлик эканлигига ишонгандик. Шунинг учун унинг максадларини амалга ошириш учун толмасдан ишладик" демокда. Куринг, коммунистларнинг Рашидов кабиларни "Мустакиллик курашчилари" руйхатига киритиш истаклари оркасида яширинган "озодлик" тушунчаси будир. е) Неокоммунизмнинг бошка сохаларда хам та'сири сезилмокда. Давлат тили деб э'лон килинган узбекчанинг бугунги холига каранг. Кучалар ва шахарларда собик Совет даврида берилган русча исмлар хозиргача турипти. Аждодларимизга кура хакоратнинг бир намунаси хисобланган исмлардаги "ов" ва "вич"ларга каранг. Президент Каримов 3.7.1992да байрам кунлари билан боглик булган конунни имзолади. Байрамлар ичида 8 март ва "Галаба байрами" деб кутланадиган 9 май кунлари бор. Бу каби коммунистларнинг байрам кунларини хозир мустакил булган бир жумхуриятнинг байрам кунлари деб э'лон килишнинг чукур ма'носи бор эмасми? Байрам конунига кура Рамазон ва Курбон байрамларининг факат биринчи кунлари байрам сифатида э'лон килинган. Бутун ислом дунёсида ва Туркияда бу байрамларнинг биринчиси 3 кун, иккинчиси 4 кун деб кабул килинган. Диний ва миллий ан'аналаримизнинг бир булаги сифатида билинган бу икки байрамнинг Узбекистонда факат бир кундан байрам килиниши ислом учун бир хакоратдир. Олмониянинг пойтахти Боннда собик давлат вазири Хеинз Шварз (Хеинз Сцхяарз<Ф255Д>) чикарган Узбекистан Бриеф<Ф255Д>" номли брошюрда (1992, Н1, 2-бет) "Узбекистондаги ба'зи мутахассислар мамлакатнинг Президенти Каримовни Узбекистон Отатурки сифатида курсатишмокда" шаклидаги ифода жой олган. Каримовни Узбекистон Отатурки деб бахолаган мутахассислар кайси девоналар касалхонасидан чикишган экан, ажабо? Отатурк бутун турклар учун буюк булган инсондир. Бу мукаддас номни бу кадар ерга урмок мумкинми? Каримовни узбекларнинг Отатурки деб та'риф килиш тугри булмаслик билан бир каторда бутун Турк дунёси учун хакоратдир. Каримовни узбекларнинг Отатурки деб айтишдан олдин уни "узбекларнинг Каримуглиси" ёки хеч булмаса "Каримзодаси" килиш керак. Узбекистоннинг собик вице-президенти Мирсаидовнинг бир баёноти хозирги пайтдаги неокоммунистларнинг юзини курсатиш нуктаи назаридан ахамиятлидир. Матбуотда босилган бир маколасида Мирсаидов шундай демокдадир: "Кечаги коммунистлар шапкаларини узгартириб олишган. Лекин янги шапкаларининг остидан эски кулокларининг куриниб туриши хакикатда кулгили булмокда. Мен жиддий принципларимни тутмокдаман ва бундан кейин хам тутишни давом эттираман. Жумхуриятимизни боши берк кучадан чикариш учун иктисодни либераллаштириш ва жамиятни демократиялаштириш мутлако шартдир. Бугунги кунимизда иктисод ва жамиятни тамомийла шарк деспотизми билан бошкариш хеч нарсага ярамайди". (Московские новости, 4.10.1992, Н <Ф255Д>40, 9-бет). Узбекистон ва умуман Туркистоннинг бошка мустакил давлатларида яшамокда булган неокоммунизм ва неоколониализм фикрда, жамият хаётида ва килинаётган ишларда акс этаётганини илмий текширишлар асосида курсатиб берадиган асарлар ёзилиши кераклидир. Ватанга борган вактимда мен узини хар ерда курсатаётган шу неокоммунизмнинг курбони булганлигимни айтоламан. Хулоса Халкимизнинг "Азага борган хотин уз дардига йиглайди" деган маколи бор. Мен хам уз дардимга кайтмокчиман. Мени ватандан кувишди. Хозир машхур халк шоири Суфизоданинг бир кит'аси эсимга келди. Суфизода шундай дейди: "Кувсинлар, кувсинлар, Куволмаслар сузимни бугизимдан". Мени ватандан кувганларга шуларни сузламок истайман: "Сизлар мени Ватандан жисман чикардингиз, лекин бу билан рухимнинг доимо Ватанда яшашига эришдингиз. Аскар кучи, милиция кучи, КГБ, цензура ва хар кандай пропаганда каби давлатнинг буюк имконлари сизларнинг кулларингизда. Аммо миллатимизнинг имони, миллий гурури, адолат туйгуси, инсофи, дунёда энг кучли мехмонсеварлиги, очик кунгиллилиги, ахлок ва фазилат туйгуси бор. Мен бу миллатнинг хизматчиси сифатада яшаганлигим учун миллитимизнинг бу каби фазилатлари яшагунгача кадар унинг рухида хар замон яшайман. Халкимизнинг мустакил давлати хукуматига утириб олган манфаатпараст жойнамоз угрилари халкнинг бу фазилатларини суисте'мол килолишлари мумкин, лекин хеч качон миллатимизнинг фазилатларини йук килолмайдилар. Бу суисте'мол хам уткинчидир. Халкимиз вакти келиб узининг йулини топади". Халкимизнинг "... кетга арпа уни бахонадир" шаклдаги бир маколи бор. Мени ватандан хайдаб юбориш учун иккинчи жахон уруши катнашчилари норозилик билдиришди, деган бахонани илгари сурдилар. Мен Туркистон Легионининг 270.000 аскаридан бири булганимни хеч бир замон инкор этмадим. Туркистон миллий армияси Туркистоннинг истиклоли учун Рус армияси ва Рус империализмига карши урушди. Мен Советларнинг бошкалар билан эмас айнан мен билан мужодала этганини тушунолганим йук. Иккинчи жахон уруши ветеранлари (уларни шундай унвон билан такдирлашганмиш) 3 ойлик расмий визит билан келган бир инсонга бу ерда 3 ой колишга нега рухсат бермайдилар? Шунга ишонаманки, хукумат уларнинг номидан фойдаланди. Хатто уруш вактида Олмония армияси билан биргаликда урушган "Рус Озодлик Армияси"нинг кумондони Власов (унга хатто Олмон фельдмаршали унвони хам берилган эди) Коммунизм ва Сталинга карши урушгани учун кайта куриш даврида окланган ва "Русиянинг хуррияти учун мужодала этган кахрамон" сифатида э'лон килинганди. Бу собик Совет генерали хусусида Россияда жуда куп китоблар ёзилди. Масаланинг нотугри тушунилишининг олдини олиш максади билан Туркистон миллий армияси хаккида нима учун хеч кандай китоб ёзилмади? Истиклол даврига кирган булсакда качонгача собик Совет тарафдорлари игво-тухматларини сурдирадилар? Урушга катнашган ветеранлар Сталиндан ва Рус халкидан мамнун булишлари мумкин. Лекин уруш тугагандан кейин утказилган Совет офицерлари йигилишида Сталин "Кадахимни галаба козонган Рус халкининг шарафи учун кутараяпман" деган эди-ку! Я'ни у Совет халки учун кадах кутармаганди-ку. Мен рус халкига мансуб булмаганлигим учун "Сталиннинг шарафли инсонларидан бири" булолмасдим. Уруш ветеранлари Президент Каримов имзолаган конунга кура 9 майни байрам килаолишлари мумкин. Улар бундан ростдан хам гоят мамнун булишлари мумкин. Лекин мустакил бир давлатда Россиянинг зафар кунини байрам сифатида э'лон килинишига, афсуски, халкимиз каршилик курсатмади. Зеро ханузгача бошимиз устида уйнаган зулм тукмокларидан кутулганимизча йук. Келажакда миллий аскарларимиз истиклол байрогини юкори кутариб бу "галаба куни"нинг кутламаларига катнашишга мажбур килинишлари хам мумкин. Бунчалик катта хурматга лойик курилган Совет тарафдори уруш ветеранлари бу байрам вактида дуппиларини осмонга отиб Сталин ва Каримов учун дуо укишлари лозим. Уларнинг менга карши чикканлари тугрисидаги сафсата эса факат бир бахонадир. Мамлакатда булган пайтимда кат'ий ишондимки, менга мамлакатга келишга рухсат берилиши ва кейин хеч сас чикарилмасдан мени ватандан чикариб юборилиши собик Совет тактикасининг бир парчасидир. Жуда ширин ва шараф берувчи сузлар билан да'ват этилгандим. Зеро халкимиз ва мухожирдаги ватандошлардан жиддий талаблар келмокда эди. Бу инсонларни кониктириш учун менинг чакирилишимга ва сунгра ватандан кувилишимга карор берилган. Худди шундай булди. Менинг юртга боришим, у ерда матбуот вакиллари, илмий муассасалар ходимлари билан учрашувларимнинг тусилиши хаккида оммавий ахборот воситаларида хеч сас чикарилмаслиги хусусида хам буйрук берилгани куриниб турганини эслатиб утмокчиман. Бу тугридаги вокеаларни юкорида батафсил хикоя килгандим. Мен уз узимга шундай саволлар бердим. Ёзувчилар союзининг а'зоси ва бу ташкилот томонидан берилган Чулпон мукофотининг сохиби эдим. Бундан ташкари, Олий кенгашнинг Фан ва маданият кумитасининг ва Фанлар Академияси Тарих институтининг да'ватлиси эдим. Бу муассасалар ватандан хайдалишимга карши булиб Президентга, Вазирлар махкамасига ёки Ички ишлар вазирлигига нима учун бир норозилик билдириб мурожаат килмадилар? Узбекистонда курган шармандаликни дунёнинг бошка бир жойида курмадим. Бу ерда бир вокеани ёзмокчиман. 1988 йилнинг 13-26 май кунларида Шаркий Туркистоннинг Уримчи ва Турфон шахарларида Гарбий Осиё жамиятининг да'ватлиси эдим. У ерда хитойнинг коммунист хукумати ва уйгур, узбек рахбарлари билан куришдим. Баёнотлар такдим этдим. Коммунист рахбарлар билан учрашувларимда Совет Иттифокида жорий килинган режим ва халк душманига чикариш практикасини айтиб бердим. Шу билан биргаликда Шаркий Туркистонда юритилаётган сиёсатнинг халк учун зарарли эканлигини очик равишда сузладим. Уларнинг ба'зи бирлари менинг фикримга э'тироз билдирдилар. Лекин Узбекистондаги каби "огиз очманг" демадилар. Вактим булмаганлиги туфайли кайитишим керак эди. Ёлгиз уйгур рахбарлар ва зиёлилар эмас, айни пайтда хитой рахбарлар хам имкон булса яна бир неча хафта Шаркий Туркистонда колишимни илтимос килдилар. Мен улар билан яхши хис-туйгуларла хайрлашдим. Менга хатто расман коммунистик режим хукм сураётган бир давлатнинг одамлари хам хурмат курсатганлари холда гуёки коммунистик хокимиятдан кутилган мустакил бир давлатнинг рахбарлари узбек ахлокига кат'иян тугри келмайдиган муносабатда булишди. Ватандан чикканимдан кейин килинган фиску-фасодлар ва сафсаталардан мисоллар Мени ватандан хайдашгандан кейин халкка ва зиёлиларга "менинг ватандан уз хохиши билан кетганимни" айтишипти. Ханузгача давом этиб келаётган сафсаталар шулардир: 1. Иклимнинг иссиклигига чидай олмаган Хайит киска вакт ичида Узбекистондан кетишга мажбур булди, дейилган. Бу биринчи ёлгондир. Хамманинг кургани каби мен мехмонларимни 3-4 кунлик муддат ичида бекасам чупон кийиб кутиб олганман. Узбекистоннинг иссиги авваллари булган жойларим Жидда, Карачи ёки Жакартага нисбатан мени хеч хам безовта килгани йук. 2. Иккинчси эса "Ба'зи инсонларнинг менга хакорат килгани ва мен бу туфайли Узбекистондан чикиб кетишни хохлаганим" хаккидаги ёлгондир. Намангонда мени рањитадиган бирор харакат булмаган. 3. "Хайит хукуматнинг сиёсатига карши булганлиги учун хукумат одамлари билан уртасида зиддиёт булган ва натижада хукумат уни чикариб юборган" сузлари айтилган ёлгонларининг учинчисидир. Чунки мен хеч качон хукуматнинг сиёсатига аралашмадим. Шу сабабли хеч кайси хукумат одамлари билан мунокаша килмаганман. Хатто Ташки ишлар вазири Убайдулло Абдуразоков менга "Сизнинг на миллий ва на халкаро савияда хеч кандай урнингиз йук", деганларида аччик бир табассум килиш билан чекландим. Чунки уртамизда совуклик тушишини истамаган эдим. 4. "Советларнинг урушга катнашган аскарлари Хайитнинг ёнига келиб уни хакорат килганлар ва агар мамлакатдан дархол кетмасангиз Сизни улдирамиз деганлар" тарздаги гаплар эса ёлгонларнинг туртинчисидир. Менинг ёнимга хеч кандай уруш ветерани келиб норозилик билдирмади. У инсонларнинг узларидан суралган такдирда булар тухмат эканлиги янада равшанрок уртага чикарди. Табиий-ки, бу саволни сураётан пайтимизда тухматчилар хакикатни куркмасдан айтоладиган шароитда булишлари керак. 5. "Бахтиёр Назаров Президентнинг илм, маданият ва идеология ишлари буйича маслахатчиси. Узи авваллари Хайитга карши асарлар ёзган ва хозиргача Хайитга каршидир. Шу сабабли унга карши иш олиб борди ва унинг чикариб юборилишига эришди" сузлари хам ёлгон булиб курук сафсатадан иборат. Чунки бу киши мустакил карор кабул килиш кобилиятига ва имконига эга булмаган куркокдир. Президентнинг кузига караб харакат киладиган бир одамдир. Шу туфайли ватандан хайдалишимнинг сабабчиси килиб бу шахсни курсатиш мумкин эмас. Ватанда хаккимда уйлаб топилган бу фиски-фасодлар ва ёлгонлар ташкаридаги мухожирлар орасида хам таркалмокда. Хукумат менинг ваттандан чикарилиш сабабимни узига куллук киладиган газеталарга хам билдирмапти. Узларини тугри сузли ва хур фикрли деб танитаётган матбуот вакиллари эса уз шефларига бу мавзу билан боглик хеч кандай савол бермаганлар. Ватандошларимиз шунга ишонсинларки, мен истиклолимизга эришмок учун неокоммунизмга, неоколониализмга ва Узбекистонда Совет гояларини илгари суришга уринганларнинг хамтовокларига карши курашимни сунгига кадар давом эттираман. Сатрларимни битирарканман, Дадахон Хасаннинг куйидаги ше'рини юртдошларимизнинг диккатига хавола киламан. УСТОД БОЙМИРЗА ХАЙИТга 52 йилдан кейин юртга ташриф этган буюк олим Боймирза Хайит хазратларига юртни вактинчалик бошкараётганлар “кетинг” дедилар. Бу кандай нонкурлик ва буюк разилликдир... Нахот, Сиздай норни итлар кет деса, Билмадим гунохларингиз на эди? Нахот чинорларни кумирска еса, Билмадим, гунохингиз на эди? Гунохингиз ростни деганингизми? Ватан, миллат гамин еганингизми? Узгалардан буюк эканингизми? Билмадим, гунохингиз на эди? Олтмиш йилки Хак, хакикат дедингиз, Боскинчи ёв сенга ла'нат, дедингиз Туркистон бу буюк миллат, дедингиз Билмадим, гунохингиз на эди? Бу Турк Дунёсига, айтинг, на булган? Зиёлисин кузи качон уйилган? Ор-номуси кай кабрга кумилган? Билмадим, гунохингиз на эди? Яхшига кун йукдир ёмонлар ичра Рахмон кандай яшар шайтонлар ичра, Бадбахт замондир бу замонлар ичра, Билмадим гунохингиз на эди? Чидолмайман - чидолмайман бу холга, Бу юрт ухшар бугун суюк аёлга, Кандай топай жавоб бу шум саволга Билмадим гунохингиз на эди? Дадахон Хасан 25 июль 1992, Ташкент.

Ким кимдир? Who is Who?Добавить персону