Жахонгир Мухаммад. - Узлигим (Роман-памфлетнинг давоми).
КОРА КИТОБ Салай Мадаминов тахрири ва рахбарлиги, хомийлиги ва захматлари эвазиги чоп этилиб, таркатилган «Нариги дунё дарчаси олдида» китоби камокхона хакидагина булганда балки фойдаси булар эди. Аммо китоб 223 сахифадан иборат булса, шунинг тенг ярми Абдурахим Пулатов хаккида ёки унга тош отишга каратилган. Шунингдек, Абдуманноб Пулатов, Шукрулла Мирсаидовга махсус сахифалар ажратилган. Ёдгор Обид, Васила Иноятова ва бошкалар «таланган». Китобни вараклаган киши Сафар Бекжоновни Каримов хукумати эмас Пулатов камаган экан-ми, деб уйланиб колади. Китобнинг суз бошисида «Китоб парча-парча, хар хил ерларда ёзилди. Лекин унинг асосий кисми Узбекистон жазо колонияларида 1993-1996 йилларда когозга тушган», дейилса-да китобнинг бир неча жойида камокхона ертулаларида кундалик ёзиш у ёкда турсин, икки энлик мактуб ёзишга изин брилмагани ва хар окшом тинтув утказишгани эътироф этилади. Биз Сафар Бекжоновни Узбекистон тарихига оид кимматбахо тангани ростдан хам угирлагани ва «булажак президент» хавосидаги С.Мадаминовга хадя этганини кейинчалик эшитдик. Лекин бошига пашша кунса, йикилиб кетиб бир жойини синдириши мумкин булган бу одамни камокхонада улдириб куйишмасин, дея овозимизни чикармадик. Зотан мухолифат «ит-мушук» булиб юрган пайт эди. Бунга бизнинг сасимиз кушилишини истамадик. Аслида хато килган эканмиз - андишанинг отини куркок, дейдилар. Бирок кимматбахо танганинг Салай Мадаминовда эканлигини билиб колгач, унга бу тарихий ашёни мамлакатга кайтариш учун босим курсаттик. (Бу пайтда С.Мадаминов Истанбулда булган, - Тах.). Хатто партиядан истеъфо этиш масаласини уртага куйдик. Куп утмай Салай Мадаминов Самаркандлик дусти (илгари КГБда ишлаган, кейинчалик «Эрк» газетасини олиб бориб Мамадали Махмудовнинг уйига ташлаб кетган ва уша куниёк Махмудов камокка олинганда хам кимлигидан Салай Мадаминов шубха килмаган) Адхам Розиков оркали тангани бериб юборгани ва Дилором Исхокова уни Сафар Бекжоновнинг окловчисига олиб бориб берганини айтди. Бу вокеа бизнинг уртамиздаги самимиятга дарз етказди. Курккан олдин мушт кутарар, деганларидек, камина Салай Мадаминов «гурухи»ни тарк этганим боис, бу каби килмишларининг пардаси кутарилиб колмасин, деб улар тухматга эрк бердилар. Китобда ёзилишича гуё 1994 йил Каршидаги УЯ 64-49 камокхонасида Парда Ахадов Сафар Бекжоновга шундай деганмиш: «1964 йилда Самарканд шахрида тугилганман, Самарканд Савдо институтини тамамладим. Олдинига Самарканд чой кадоклаш фабрикасида эллик минг доллар пора бериб, омбор мудири булдим. Кейин юз минг доллар пора бериб, Самарканд тери заводига директор булдим. Тошкентдаги мафия кучлари даромадимнинг туксон фоизини олиб кетишарди. Уртада келишмовчилик бошланди. Биз, туртта ака-ука куролланган гурух туздик. Олдинига Самаркандни кулга олдик. Хатто вилоят хокими Пулат Абдурахмонов хам мендан куркарди. Чунки унинг узи хам порахур одам. 1991 йил Жахонгир Маматов деган журналист, депутат менинг устимдан маълумот туплаганини айтди. Уртага Булунгур тумани хокимини куйиб, журналистни тинчитдим. Унга анча пул бердим ва бир ой ичида дангиллама уй куриб бердим. Журналист Маматов мен курдириб берган уйда бемалол яшамокчи эди, аммо чучварани хом санаган эди. Узбекистонда пора олмайдиган рахбар йук. Шу жумладан, Тоштурма бошлиги хам пора олади. Бир куни мен Тоштурмадан чикиб, тугри Самаркандга кетдим. Журналист уйида йук экан. Уйни ёктириб юбордим ва одамларимга узини топиб, йук килишни буюрдим. Тонгда Тоштурмага етиб келолмадим.» Аввало Парда Ахадов деган одам борми йукми бу Аллохга хавола. Агар у бор булса ва китобда ёзилганидек 1964 йилда тугилган булса, 1991 йилга келиб 27 ёшга кирган булади. Йигирма етти ёшга етгунга кадар хам Савдо институтини битириб, хам эллик минг доллар пул топиб, хам чой кадоклаш фабрикасига омбор мудири булиб, ундан кейин юз минг доллар пул топиб, Самарканд тери заводига директор булганига авом бири ишонар, лекин акли хуши жойида булган кишини ишонтириш кийин У пайтда Самарканд тери заводида пул бериб бировни ишлата олмас эдингиз. Чунки сифатсиз терилар куплигидан завод бухронга учраганди. Ушанда заводга директор кидиришгани карга хам сукирга хам аён эди Не эмиш, фельетон ёзаман дея колхоз раисларидан пора олган эканман. Бу ифтирони бир пайтлар Исмат Хушев уртага отган ва хаккини олганди. Энди эса бу «латта» акасига колибди. 1991 йилда мен Тошкентда яшардим, уша пайтлари мен хеч кандай уй курмаганимни нахотки хофизаи сабил бу кадар тез унутди. Колаверса ота-онамдан колган уй 1991 йилда эмас, 1984 йилнинг 1-декабрида ёниб кетганди. Дарвоке, китобдаги хотира камокдаги бир одамнинг номидан келтирилган. Шунга хам ота гури козихона-ми дейишингиз мумкин? Лекин китобда муаллифнинг алохида изохига алохида ер берилган. Унда шундвй дейилади: «..Жахонгир Маматов - журналист, собик депутат. 80-чи йиллар сунгида Самарканд вилояти «Ленин йули» газетасида ишлаган. Фельетон ёзаман, деб шантаж килиб, купгина колхоз раисларидан пора олганлиги маълум. 1992 йил охирида депутатликтан хайдалиш хавфи тугилганда, «Эрк» партиясидан «бошпана» сураб, унга аъзо булган. 1993 йил бахорида Мухаммад Солихга эргашиб, Туркияга келган. 1994 йил Каримов хукумати бир гурух «Эрк»чиларни камокка олганда, Жахонгир Маматов «Эрк» дан чиккан. Бугун у Истанбулда А. Пулатов билан хамкорликда «Эрк» партиясига карши ташвикот ишларини олиб бормокда». Мана энди гап нимадалигини англаб олдингиз. Аввало изохнинг узи изохталаб, яъни камина 80-чи йилларнинг сунгида (86-90) «Совет Узбекистони» - «Узбекистон Овози» газетасида ишладим. «Эрк» партиясига бошпана сураб борганим йук, балки секретарлари, фаоллари бирин-кетин камалаётган огир кунларида номзодимни партия секретарлигига курсатишганида ва «Эрк» партияси газетасининг Бош мухаррирлигини таклиф килишганида рад этмадим. Партия Марказий кенгашида бир овоздан сайланганман. Чунки партия секретари Отаназар Орипов камокда, «Эрк» газетаси Бош редактори ва ходимлари судга тортилганди. Жонини асраган инсон шундай оловнинг ичига узини уради-ми? Мен «Эрк» партиясига келганимдан кейин партияни янги даври бошланди. Бугунгача баъзилар «сиёсий багаж» сифатида фойдаланиб юргани Узбекистон демократик кучлар форуми каминанинг ташаббуси билан тугилди. Уша пайтда мен партия раисига хукумат каршисида икки юзмачиликни тугатишни шарт килиб куйдим. Чунки хукумат таркибида уч ой ишлаб истеъфо этгандим ва унинг билан такрор бир йулга кириш мумкин эмаслигини идрокида эдим. 1993 йилнинг бахорида Туркияга келган пайтимда Узбекистонда Мадаминоа Салайни камашди. Абдурахим Пулатов ва бошка мухолифат аъзолари билан Анталияда Турк дунёси курултойига келгандик. М. Солихни озод килиш учун Туркия ва халкаро жамоатчиликка мурожаатлар килдик. Мен Туркиядан кайтиб кетганимдан кейин 1994 йилнинг охирида яна келдим. «Эрк» газетасининг 15-та сонини тайёрладим. Биз демократия, суз эркинлиги, инсон хаклари таъминоти, хакконият тарафдоримиз. Бу боис хам Каримов хукуматига карши курашаяпмиз. Бу курашдан кайтадиган ниятимиз йук. Лекин йулимизда иккинчи, учинчи Каримовлар пайдо булар экан, уларга карши мужодаламизни хам тухтатмаймиз, уларнинг кора китоблари ёки укалари, «дустлари» оркали телефон пуписалари, бошкаларнинг номидан бизга карши маколалар уюштиришлари мужодаламизни асло ва асло кучсизлантирмайди. Балки яна хам хушёррок курашга ундайди. Китобнинг 145-сахифасида шундай сатрлар бор: «Коракалпогистон мухтор жумхурияти ахолисининг тенг ярми узбеклардан иборат булишига карамай, марказ Нукус рахбариятида узбек йук» дейилади. Бугун Туркияда хар куни «Биз туркчи, биз бир миллат» деб ваъз айтиб юрган одамнинг икки юзини уртага куяди бу. Бирга йулга чиккан йулдошлари Зохир Аълам, Ахмад Аъзам, Дадахон Хасан, Содик Йигитали, Шоди Карим, Иброхим Хаккул, Абдулхай Абдумавлон, Самад Мурод ва бошка намоёндалар нега уни тарк этишди, нега баъзилари бошка йулларни афзал деб билишди?! Салай Мадаминов бу хусусда хеч уйлаб курди-ми? Атрофида ким колди? Бундан уч йил олдин укаси Максуд Бекжон унга ёзган очик хатида боши берк кучага кириб бораётганини эслатганди. Бир кун келиб ёлгизланиб колажагига шама этганди. Салай Мадаминов ва хамкалам хонадони узининг «нариги дунё дарчаси олдида» турганини хис этаётган булса, бошкаларнинг хам кулидан тортиб кетаман, деб куп уринмасин. Аллохдан курксин. Хали хам кеч эмас, эс-хушини йигиб олсин, хатоларига икрор булсин ва бу чиркин йулдан кайтсин. Аллох кечирувчандир. Салай Мадаминов хатоларини тан олса, биз хам ушанда уни кечиришимиз мумкин. Ушанда ёлгизлик азобидан кутилиб сафимизга кушилишга ва такрор Мухаммад Солих булиш имконига ковушади. «Нариги дунё дарчаси олдида» ифтиро ихтиро килиш хеч кимга обру келтирмаган ва келтирмайди хам. Фитнанинг махсули фиску фасоддир! Фаолиятимни танкид килишсин, мархамат, рахмат айтаман, лекин безбетларча тухмат билан тошбуронга тутишмасин! Хуллас, булар хамир учидан патир! «Норин», «Манти»нинг эса вакти эмас. Аммо кунгиллари жуда истаса, иштахалари босилмаса, уни хам оладилар. АЛ-КИССА: Сен шайтонга топиндинг, мен эса Рахмонга, курашимиз битмасдир. 12 октябрь 1997 йил. САНЪАТНИ СОХТАЛАШТИРИШ Узбекистонда бу йил Навруз байрами олдингиларга нисбатан ва умуман Навруз байрами анъаналаридан айрича нишонланди. Бунга «гарбона таклид» деб исм хам бериш мумкин. Лекин бу юзакичилик булади. Чунки Навруз шундай йулигагина бир байрам булиб колмасдан, у миллий маданиятимизнинг кузгуси хамдир. Шу боис масалага жиддийрок назар солмок керак. «Бир миллат ёки халкни чуктирмок учун унинг маданиятини йукот» - Чор Руссиянинг шиори ана шундай эди. Миллий маданиятларни йукотиш мумкин эмас, аммо бошка бир маданият билан ассимиляция килиш, яъни еб юбориш мумкин - бу эса Ленин мохиятидир. Ха, шуролар мвкурасининг бош мезони маданиятни сохталаштириш эди. Унинг меъмори Владимир Ленин узининг «Партия адабиёти ва партия ташкилоти» деб номланган дастурий тусдаги маколасида адабиёт, санъат ва умуман маданиятни сиёсийлаштириш, партиялаш-тириш ва охир окибатда давлатлаштириш гоясини илгари сурганди. Етмиш йил бу акидага риоя килинди. Бугун мустакилмиз. Илгари маданиятимизни ташки куч сохталаштиришга уринди. Тассуфки, энди бундай куч узимиздан чикмокда. Узимдан чиккан балога, кайга борай даъвога, деган ота-боболаримиз. Агар бугунги тахликанинг олди олинмаса, бу макол хакикатга айланиб, даъвога борадиган жойимиз хам колмайди. Миллий кадриятларимиз чамбари булмиш маданиятимиз Чор Россия ва Ленин зарбасидан кейин учинчи огир зарбага учрайди. Якинда Навруз-97 деб номланган телевизион фильмни курдим. Тошкентдаги Алишер Навоий хиёбонида утказилган Навруз тантаналарнинг фильми эди бу. Хар бир кадрдан кейин президент Ислом Каримов ва Узбекистон ёзувчилар уюшмаси раиси Абдулло Ориповнинг курсатиб туришлари бу фильм Узбекистон телевидениеси томонидан олинганининг далили эди. Агар фильм дунёга узбек маданиятини танитиш максадида тайёрланмаган ва бир катор халкаро телевидениеларга такдим этилмаганида балки бу хам утар дея тишимизни тишимизга куярдик. Аммо миллий маданиятимиз мавзу экан жим туришимиз маънавий суикасдир. Бу йилги Навруз тантаналари мучал йилини ифодалаш асосида тайёрланган. Сахнада хар турли хайвон никобидаги маскали одамлар пайдо булади. Аввал хуккизлар, кейин сигирлар, оркасидан илон, маймун, ит, сичкон.... Ёш-ёш йигит кизлар билан бирга кекса онахон, отахонларга хам бу маскалар кийдирилган. Халкимиз хайвонбезор эмас. Айникса от, кийик адабиётимиз ва санъатимизда ижобий образ саналган. Бирок маймун, сичкон, илон, ит хар доим салбий юк ташиган. Шундай экан, расмий тантаналар нишонланадиган сахнада бир канча одамга ит никобини кийдириб, уларни аккилатишни ёки хуккиз каби сас чикаришга мажбур килишни кандай изохлаш керак? Булбул булиб сайраган халкимиз, аммо хеч качон ит булиб аккилаган эмас. Бу манзара уз халкини масхара килишми ёки курдингизми истасам ит буласиз, истасам сичкон дейишнинг бир йулими? Бу хам етмаганидек, илон никобида вишиллаб турган кизлар, маймун киёфасида ердан кукка сапчиб бармокларини тишлаганча, тиржайган йигитлар ва хаммаси Навруз куни, Навруз сайлида, Миралишер Навоий хайкалининг пойида. Ха, дунёда бундай уйинлар бор. Бир театрда курсатинг, эътирозимиз йук. Хатто бир паркда болаларга намойиш этинг, сизни кутлаймиз. Лекин халкимиз минг йиллар давомида миллий кимлигини намойиш этиб келган байрамда уйлаб куришингиз керак эди. Нахотки, бизнинг миллий кимлигимиз ит, илон билан ифода этилса? Юнон мифологиясидан тортиб бугунги Гарб маданиятигача асосан шу тамалга курилган. Куклукс Кланлару Бразилия фестивалларигача хаммасида хайвонлар никоби, хатто сиёсий партияларга эшак расмини рамз килиб олганлар бор ва бу нормал. Чунки маданиятлари буни инкор этмайди, аммо бизнинг шарк маданияти бунинг том тескарисидир. Шундай экан уз-узидан бу йилги Навруз тантаналари Лениннинг миллий маданиятларни узгартириш тезиси асосида утказилди, деган хулоса чикади. Навруз сахнасида сохта эчки согиларкан, кулда ясалган сохта сигирларнинг елинлари куз-куз килинаркан шуроларнинг 1 май намойишини эсладик. Ушанда хам юк машиналари устида ясалган сигир, куйларнинг бошини кимирлатиб, минбар олдидан олиб утишарди. Айни мохиятни Наврузга юкламокдан нима максад эканлигини тушуниш кийин эмас. Энг кизиги ижрочиларнинг узлари уз холларидан уялиб турганларини экранда хам акс этишидир. Сохталик табиийликдан устун келиб турибди. Кушик ва куйлар эса пластинкани 33 йулидан 78га узгартириб куйгандек гайри одатий эди. Агар тобелик, куллик хукм сурмаганда бу сахна яшамас эди. Чор Россияси мадрасаларни йикитди, кабристонларни портлатди, лекин халкимиз уз маданиятини саклаб колди. Шуролар 70 йил уринди, бирок узлари сохталик курбони булишди. Шу боис маданиятимизни Навруз майдонида масхара килишга уринаётганлар бир кун келиб бу сахнада узларини курсалар не ажаб?! Ва бу сохта эмас, хакикий томоша булади. Зотан буни биз иддао килаётганимиз йук. Бу тарих исботлаган хакикатдир. АЛ-КИССА: Мен чупон эмас эдим, сен куй эдинг, балки мен хам куй эдим сенга кушилиб... 2 апрел, 1997 йил ТАРИХНИ СОХТАЛАШТИРИШ Шуролар даврида тарих Коммунистик партия Марказий кумитасининг талаби ва истаги буйича ёзиларди, яъни у ердагилар уз хохишларига кура тарих яратардилар ва кунгилларига хуш келмаган вокеа, ходисаларни тарих сахифасидан учириб юбориш учун бирор жойда кайд этмасликка уринардилар. Ана шу сабабдан хам бугунга келиб улар яратган бирор бир тарихга ишонч колмади, хаммаси кайтадан ёзилмокда. Тарихни кайта ёзиш анъанаси Узбекистонда хам гуриллаб давом этмокда, лекин куш уясида курганини килади, деганларидек, мухтарам тарихчиларимиз, олимларимиз айнан салафларининг йулидан бормокдалар. Масалан, коммунистлар Кодирий, Чулпон, Фитрат, Усмон Носир каби юзлаб исмларни тарихдан учириб ташлаш учун кулларидан келганини килдилар. Бугун эса биз бу борада том аксини амалга ошираяпмиз. Яъни у киргокдан утиб, тарихни асосан уларнинг исмлари билан тулдираяпмиз. Уларни урганишда бир ёкламаликка йул куйяпмиз. Бу йусинда кетса, келажакда Кодирийнинг «Муштум» даргисида Жоме-масчитларини бузишга, дин арбобларини кувгин этишга каратилган фельетонлари босилганди., Чолпон ва Фитрат Совет тузими билан муроса килишга уриндилар ва шунинг курбони булдилар, дея яна бир авлод уртага чикиши ва тарихни узи истаганидек ёзиши хеч гап эмас. Шу йил Комуслар бош тахририяти томонидан Тошкентда нашр эттирилган «Узбекистон Республикаси Энцикло-педияси»га назар солсангиз, ёкангизни ушлаб колишингиз аник. Бир пайтлар Узбекистон Коммунистик партияси Марказий кумитаси таргибот ва ташвикот машинасини юргизган жаноб Нурислом Тухлиев кайта куриш, ошкоралик йилларида хакикатни яшириш жиноятдир, дея унлаб публицистик маколалар билан уртага чикканди. Суз бошка иш бошка, буни Нурислом Тухлиев Бош мухаррири булган энциклопедияни варакласангиз, дарров сезиб оласиз. «Узбекистон Республикаси Энцикло-педияси» мохият эътибори билан тарихий китобдир, - дейилади суз бошида. - Унда Энциклопедия анъаналарига риоя этилиб, хар бир мавзуда унинг ибтидосидан сунги йилларгача булган холати камраб олинади. Бинобарин, утмиш билан келажак уртасида кандайдир ворислик ётади. Бу ворисликни таъминлашда энцикло-педияларнинг мухим урни бор. Ушбу энциклопедия хам шу йулда хизмат килади, деган умиддамиз. Бу фикрнинг самиймилигини урганиш учун 16 булимдан иборат булган энциклопедиянинг жамоа ташкилотлари булимини очамиз. Узбекистон Халк Демократик партияси, Ватан тараккиёти, Адолат социал-демократик, Миллий тикланиш партиялари, Касаба уюшмалари, Хотин-кизлар кумитаси, Фахрийлар ташкилотлари уюшмаси, Маънавий ва марифат жамоатчилик маркази.... Хуш, Узбекистонда миллий озодлик харакатини бошлатган «Бирлик» халк харакати кани? Унинг урнига 1995 йилда хукумат томонидан тузилган бошка бир харакат – Халк Бирлиги харакати киритилди. Хуш, «Эрк», «Бирлик» партиялари кани? Нахотки бу харакат ва партияларнинг Узбекистон мустакиллик жараёнида хеч кандай роли булмаса? Бутун дунё бу харакат ва партияларни эътироф этгани холда, Узбкеистон энциклопедиясида улардан куз юмилиши тарихни сохталаштириш эмасми? Бу саволга жавобни бизга эмас виждонингизга беринг! Энциклопедиянинг матбуотга оид булимини очамиз. Барча нашрлар бор. Лекин Узбекистон мустакиллигининг калдиргочи «Эрк» газетаси хаккида бир сатр йук. Колаверса, уша йиллари «Мустакил хафталик», «Муносабат», «Эркпарвар» сингари унлаб нашрлар Ватан озодлиги учун хизмат килдилар. Балки бир кун келиб бу сахифаларни ёзган таникли олимларимиз биз ёздик, лекин цензура утказмади, дея бахона топишлари мумкин, аммо сиз сиёсий макола ёзмаяпсиз-ки, цензурани бахона этсангиз. Бу ахир, тарих. Яхшиси, ёмони, аччиги чучиги билан бутундир тарих. Сиз эса уни кемтик холда, бир кулсиз, бир оёксиз ва ёки калбсиз килиб курсатмокчисиз. Энциклопедиянинг дин, конунчилик, адабиёт, кайта куриш йиллари сингари булимларида хам мухолифатга оти коришган, ёки тураларга оти ёкмаган инсон ва ташкилотлардан куз юмилган. Тугрироги, уларни тарих сахифаларидан учиришга уринганлар. Бундай сохтачиликнинг асл мохиятини урганиш учун энциклопедиянинг яна суз бошисига мурожат киламиз. Унда шундай сатрлар бор: Узбекистон Республикаси Энциклопедияси Узбекистон билан кизикувчи кенг китобхонлардан ташкари тадкикотчилар, айникса ёш авлод - талаба ва укувчилар учун хам ахамиятлидир. Уз юртининг тарихи, маданияти, фани, мамлакат иктисодиёти ва бошка тармокларидаги холат билан кизикувчи хар бир китобхон тегишли маълумотларни ушбу комус сахифасидан топа олади. Демак, максад аник. Ёш авлодни, келажакнинг кузини кур, калбини сукир килиш. Буни шуролар 70 йил машкдан утказдилар, аммо ахир окибатда шармандаи шармсор булдилар. Бизнинг тарихчилар хам 70 йилни кузлаётган булсалар янглишадилар. Чунки бу сохталиклар 70 йил у ёкда турсин, етти йил хам яшаолмайди. АЛ-КИССА : Тарих хам рост ва хамда ёлгоннинг фарзанди. Мен ростга, сен ёлгонга оталик килдик. Тарих оталар ва болалар кабристони.... 4 ноябрь 1997 йил ДИКТАТУРАНИНГ ТОМОША САХНАСИ Кейинги пайтда танкидларимиз пастдан туриб миноранинг теппасига ёки шамолга карши тупурушга ухшаб колаяпти. Масаланинг мохиятига кириб бораяпмиз. Масалан, президент Олий мажлисда депутатларга инсон хаклари поймоли хаккида гапиринг, дер эканг, уларнинг лом-мим дейишмаганини бир неча ойдан буён танкид килиб юрибмиз. Аслида нима учун гапиришмаганини мохиятини эса очмаяпмиз. Маълумки, 70 йил хокимият советлар, яъни шуролар кулида эканлигига ишонтиришди. Хакикатда эса, хамма нарса компартиянинг хукмида, шуролар булса унинг сахнага такиб чикадиган юзи, яъни маскаси эди. Совет Иттифоки парчалангандан кейин бу юз йиртилди. Табиийки, Узбекистондан бошка жойларда. Узбекистонда эса бу юз кайта таъмирланди. Хафиф ва хушбичим холга келтирилди. Чунки эса тажрибаларга урганган зехният янгини кабул килишдан илгарисини куллашни афзал билди. Тугрироги, шуролар панасида килич кутариб туришнинг сафосидан кеча олмади. Бундай холда, хавф тугилса, курбон буладиган бор. Колаверса, хар ишни шуроларга агдариб, панада мусича-ю бегунох булиб утиришга нима етсин? Узбекистон мустакил булгандан кейин парламент бир катор демократик конунлар кабул килди. Айникса, Узбекистонниинг янги конституциясига жуда куп улкалар хавас килса булади. Шуролар хокимиятининг афзаллиги шунда, когозда хамма нарса бор, амалда эса тескариси. Совет иттифокининг 70-йиллик тарихи бунга далил. Умумий гаплардан чекилиб, аник мисолларга утайлик. Янги конституциянинг 11 ва 24-чи моддалари асосида бугунги Узбекистон Олий мажлиси учун сайлов утказилди. Сайловга коммунистик партия - узгарган номи билан Халк демократик партияси, Ватан тараккиёти партияси, Коракалпогистон республикаси Олий кенгаши, вилоятлар ва Тошкент шахар шуролар кенгаши уз номзодларини курсатди. Куринишидан жуда демокра-тияга уйгун. Дархакикат, хар бир сайлов округидан уч нафардан номзод курсатилди. Илгари Совет Иттифоки даврида компартиянинг ташкилий кадрлар булими номзодлар руйхатини хозирлар, пленум ва бюро уни тасдикларди. Олдиндан бир колип тайёрланиб, унга мос тушадиган одам кидириларди. Ёши, миллати, дини, партиявийлиги, касби олдиндан фоизма фоиз белгилаб куйиларди. Миллатвакилларнинг сони мажлисдаги уриндиклар сонига караб аникланарди. Москва Кремль съездлар саройида беш минг уриндик булгани учун СССР Олий кенгаши депутатлари беш минг киши эди. Узбекистонда эса беш юз. Янги конституцияга биноан 150 нафар депутат сайланиши белгиланди. Вилоят ва туман хокимлари Президентга мактуб ёздилар: «Биз узимиз бошида турмасак, хозирги мураккаб даврида хар кимга ишониш кийин». Шундан кейин ракам 250 килиб узгартирилди, яъни чупонларга эхтиёж борлиги Президентни хам иккилантирмади. Хуллас, номзодлар курсатилди. Четдан караган одам Узбекистон демократия томон жиддий одимлар отмокда, деб уйларди. Илгариги уйинлардан хабардор булганлар сал бош котирсалар шуроларнинг хакикий юзини курардилар. Хокимларнинг номзоди курсатилган округларда иккинчи ва учинчи кишиларни хатто махалласида номи чикмаганлар ташкил киларди. Айникса, рус тилида гаплашадиганларни парламентга утказиш учун фавкулодда жонбозлик курсатилди. Узбеклар миллий туйгуларга берилиб бошканинг урнига уз миллатдошини сайлаб куймасин деб, бир катор округларда факат рус тилида гаплашадиганлар номзоди курсатилди. Масалан, 21-чи Мевазор сайлов округида вилоят кенгаши Михаил Омельницкийни, Ватан тараккиёти - Эрнест Ризаевни, ХДП эса Виталий Поваровскийни номзод килиб курсатди. Балки бу тасодифдир. Ахир уч ташкилот хам бир округдан бошка миллат вакилини курсатиши мумкинми? Тасодиф эмас, мумкин. 77-чи Кармана округида Владимир Иванов ва Людмила Юрикова номзодлари курсатилди. 80-чи Зарафшон округидан эса Александр Клеменко ва Николай Кучерский. 114-чи Корадарё округидан Александр Ким ва Илья Тен. Балки бу ерда факат корейслар яшайди деб уйларсиз, аммо бу округда шу икки корейсдан бошкасини тополмайсиз. Чунки Самарканд вилоятининг Каттакургон тумани маркази хисобланган Корадарёда асосан узбеклар яшайдилар. Хуллас, бундай мисоллар жуда куп. Яъни халкка сайлов хакки танилмади. У руйхатда курсатилган одамлардан бирига мажбуран овоз берди. Э, белгиландими, таъминланиши керак! Бу комрежим талаби. Худди шу «демократик» йул касби, ёши масаласига хам кулланилди. Артист утиши керакми, номзодлар артистлар эди, козок утиши керакми, номзодлар козок эди. Шоир ё ёзувчи утиши керакми, номзодлар ижодкорлар. Энг кизиги, сайловлар илгариги каби бир кунда тугамади. Дкмократия уйини давом этди. Аммо, уч турдан кейин хам халтадан белгиланган нарса чикди. Масалан, Кашкадарёдан ун уч вилоят кенгаши номзоди, беш ХДП ва бир Ватан таракиёти номзоди утди. Самарканддан эса, ун етти вилоят кенгаши, етти - ХДП ва бир Ватан таракиёти номзоди сайланди. Бошка вилоятларда хам курсатгич айни. Яъни вилоят кенгаши депутатлари 68 фоизни, бундай хисоб-китоблардан хабардор ва кандай килиб депутат булиб колганини хам билади. Илгариги парламентда хукумат йулига юрмаган депутатларни кандай килиб жиловлаш муаммога айланганди. Марказ вилоятларга босим утказарди, вилоятларнинг кулида эса жилов йук эди. Демак бу сафар купчилик депутатлар партиялардан сайлансалар икки-уч отаси булган болага ухшаб колардилар. Оталардан бири хукуматдан норози булса, козон кайнаб кетарди. Шу боис карийиб 70 фоиз урин вилоятларга берилди. Жилов бир кишининг кулида, яъни вилоят кенгаши раисининг. Бирорта миллатвакили бош кутарса, вилоят хоким жавоб берарди. Унинг дархол вилоят кенгашини йигиб, уз депутатини чакириб олиш хукуки бор. Бу билан халкнинг хузурига бориб, чакириб олиш кампаниясини утказиш уйнидан хам кутилишди. Вилоят кенгаши раиси-чи? У хукуматга ишонмай колса-чи? Маълумки, у хукумат учун куч эмас, чунки у вилоят хокими булгани учун кенгашга раис. Хокимни эса президент танлайди ва ишдан олади. Партияларда кутилмаганда норозилик тугилиши мумкин. Лекин вилоят кенгаши узгармас, бир кишининг кулида. Унга эса «Депутатинг учун жавоб берасан» деган юк юкланган. Хуллас, бугунги Олий мажлис депутатларнинг куркуви ана шундай илдизга таянади. Шу сабабдан уларни танкид килиш бефойда. Колаверса, уларга ишониб этиксиз колиш хеч гап эмас. Биз танкид килар эканмиз, сузимизнинг кучини унинг мохиятига йуналтирмасак, халкимизни чалгитиб куямиз. Зотан, бугунга кадар ким айбдору ким курбонлигини ажратиб ологанимиз йук. АЛ-КИССА : «Халк - кучдир!» Агар кузгалса. Мен кузгалдим, Сен эса кузгалишни истамадинг. Демак, на у ёклик на бу ёклик, на куч ва нада кучсиз... Муаллаклик!!! Бу дард давосини топган кунинг кучга айланасан! 30 июль 1997 йил (Давоми бор. Боши журналнинг 15-22 сонларида)

Ким кимдир? Who is Who?Добавить персону