Журнал Ҳаракат №4 (25) 2000. ЖУРНАЛИМИЗНИНГ БУ СОНИДА:

(Суз боши урнига турт савол) - Фукарорлар урушини тухтатайлик
1. Фукаролар урушими? Утган йили Киргизистонда Боткент вокеалари давом этаётган кунларнинг бирида, аникроги 24 сентябрда «Бирлик» халк харакати сарлавхадаги ном остида Баёнот эълон килди. У шундай сузлар билан бошланарди: «Мана бир ойки Узбекистонда фукаролар уруши кетмокда. Хозирча жанглар Киргизистон худудида булаяпти, деб узимизни алдашга интилмайлик, бу узбекларнинг ички урушидир». Мана орадан бир йил утди. Энди узини узи алдамокчи булган одам хам колмаганбулса керак. Уруш аллакачон Узбекистон худудига утиб булди. Сурхандарёда конли жанглар бошланганда хам Узбекистон хукумати хамма нарсани Тожикистондан келган «бандит»ларнинг иши деб курсатишга интилиб курди. Аммо жанглар Тошкент якинидаги Бустонликда бошлангандан кейин Каримовнинг пропагандаси учун имкон колмади. Чунки Бустонликнинг Тожикистон билан тугридан тугри чегараси йук. Демак, икки нарсадан бири. Ё бу жангчилар Узбекистон ичида тайёрланганлар ё тоглар оркали булса хам Узбекистон худудлари оркали бемалол шунча масофани босиб утганлар. Агар иккинчи эхтимоллик тугри булса хам бир нарсани тан олмш керак булади: Узбекистоннинг куролли кучлари ва чегарачилари когоздагина мавжуд булиб, улар амалда йук, Каримовнинг СССРдан мерос килиб олган КГБ ва милициясининг кучи эса зуравонлик усулларини рад этаётган демократларга-ю оддий диндорларга етади. Аслида, ислом жангчилари Узбекистон ичда тайёрландими ё Тожикистон оркали келдими, хеч фарки йук. Мухим булгани, уларнинг узбекистонлик эканликлари. Узбекистон Исломий Харакати мутлако купчилик узбеклар тарафидан куллаб кувватланади, деб айтиш готугри буларди. Лекин унинг тарафдорларини Узбекистон хукуматининг расмий пропагандаси таърифига кура «бир ховуч бузгунчилар» дейиш хам хакикатдан узокдир. Турли сабаблар билан бу харакатни куллаб-куватлаши мумкин булганларини фойизи икки ракам билан улчаниши аник. Дунё матбуотида Узбекистон Исломий Харакатининг аскарларини сони 1,5 билан 5 минг орасида, деб берилаяптм. Шуни тушиниб етиш керакки, мавжуд шароитда, бунча одам ахолининг салмокли кисмига таянган ташкилот тарафидангина тупланолади. Узбекистон исломий харакати мамлакат ахолисининг катта кисмига таяниши, унинг дунё карашини узида акс эттириши шубхасиздир. Шу сабабли Исломий Харакатнинг жиходини бугунги термин (атама) билан фукоролар уриши деб бахолаяпмиз. 2. Бу урушнинг булиши мукаррармиди? Йук. Бу урушнинг булиши мукаррар эмасди. Аксинча, агар Узбекистон рахбарияти бир оз узокни курабиладиган, аклли сиёсат олиб борса, урушнинг булмаслиги мукаррар эди. Агрессив атеизмга таянган Совет империясининг кулаши натижасида мустакил булган хамма мамлакатларда диннинг, Марказий Осиёда ислом динининг роли ошиши хам мукаррар булганлигини тан олиш керак. Буни яхши тушинган «Бирлик»чилар биринчи кадамлариданок диндорлар орасидаги норасмий лидерлар, янги тузилаётган диний ташкилотлар билан якиндан алока урнатдилар. Тугрисини айтса, уларнинг тикланишида ёрдамчи булдилар. «Бирлик»чиларнинг мутлако купчилиги мусулмон булгани учун бундай нарса табиийлигидан ташкари, диний ташкилотларнинг реакцион йулга тушиб кетмасликлари учун харакат килиш хам мухим ахамиятга эга эди. Узбек демократлари бу максадни хам кузладилар. Аммо Узбекистон хукумати, диктатура шароитида Каримовни назарда тутиб бир одам хусусида гапирсак булади, бошкача йул тутти. У 1992 йилнинг урталарида «Бирлик» халк харакатини расмий сиёсий сахнадан чикариб юборишга эришгач, бундан рухланиб, кайта куриш йиллари бошланган динга эркинлик бериш жараёнини тухтатди ва эски совет типидаги сиёсатга кайтабошлади. Ислом дини тамомийла режимнинг исканжасига олинди, хукумат эса атеистик структурага айланди. Бу ерда яна бир нарсани эслатиш лозиим. «Бирлик» лидерлари биринчи кадамлариданок Узбекистон ривожланиш йулида Туркия моделига асосланиши, Туркия тажрибасидан фойдаланиши кераклигини айтдилар. Чунки, бир тарафдан, Туркиянинг сиёсий ва икдисодий тузуми заионавий принципларга асосланган булса, иккинчи тарафдан, у мусулмон мамлакатлари ичида бирдан бир хакикий дунёвий давлат эди. Тугри, уша йиллари «Бирлик»чилар Туркиянинг жумхурият даври, яъни дунёвий давлат даври тарихини яши билмасдилар, уларнинг фикрлашлари купрок интуицияга таянарди. Аммо энди куриниб турибдики, уларнинг интуицияси реалликни тугри талкин килган. Хозир бу ерда Туркиянинг янги тарихини анализ килишга имконимиз йук, лекин унинг тажрибаси хам шуни курсатаяптики, жамият ривожланишининг хозирги боскичида ислом динини куч билан узок вакт сиёсатдан ташкарида тутиб туриш мумкин эмас. Бунга бехуда куч сарфлаш урнига, исломнинг конунлар доирасида сиёсийлашишига имкон бериб, унинг реакцион канотини купрок сиёсий йуллар билан нейтраллаштиришга харакат килиш керак. Каримов эса жума номозларида хукуматни мактайдиган диндорларга токат килиб, колганларни жисмоний йук килиш сиёсатини олиб бормокда. Бу сиёсат булмаганда фукаролар уруши хам булмас эди. 3. Ким айбдор? Содда одамлар «Нима кераги бор бундай саволни, хозир айбдор кидириш вакти эмас, кон тукилишнинг олдини олишни уйлайлик», дейишлари аник. Бундай дейдигианлар факат соддалардан иборат эмас, бошкалар хам бор. Улар - асл айбдор кимлигини билган, аммо унга тегишни истамаганлардир. Хакикат шу ердаки, вокеаларнинг айбдорларини билиш, уларнинг хатоларини тушуниш, биринчи навбатда, вазиятни тула тахлил килиш ва тузутиш, яъни айнан кон тукилишини тухтутиш учун керак. Вокеалар эса куйидагича 1991 йил августда одамзод тарихининг энг буюк вокеаларидан бири булди – демократларнинг саъй-харакатлари натижасида Совет коммунистик империяси кулади. Катта вокеалрнинг натижалари хам катта булади. Шаркий Европада демократиянинг галабаси, Узбекистон ва бошка жумхуриятларнинг мустаким булиши хамда Югославиянинг таркалиб кетишидан тортиб Жанубий Африкада апартеизм режимнинг тугатилишигача булган узгаришлар уша натижалардандир. Дунёда янги геополитик ва экономик мухит шаклланабошлади. Мутлако купчилик давлатлар узларини булаётган кескин узгаришларга, янги реалликка, янги объективликка мослаш учун кескин харакатлар килабошладилар. Факат Узбекистон ва Туркманистон каби давлатлар калтабинлик махсули булган «Янги уй курмасдан эскисини бузма» каби шиорлар билан уралиб олиб шароит таказо килган узгаришларни килмадилар. Янги уй хавас учун эмас, чириган ва босиб колятган уйдан кутилиш учун карилиши кераклигини тушунмадилар. Чакана савдони, маиший хизматни хусусийлаштириш ва мамлакат пойтахтларидаги «шохона» курилишлар килишдан нарига утолмадилар. Яъни, хакикатдан хам аввал «эски уйни» косметик таъмирлаб, кейин хатто уни мустахкамлаш йулига утдилар. Янги уй куриш эсларидан хам чикди. Янги уй эса – янги ижтимоий ва сиёсий-иктисодий инфраструктура булиши керак эди. Янги ижтимоий инфраструктурада ислом дини ва нохукумат ташкилотлар узларига лойик жой олажакларди. Сиёсий инфраструктуранинг асосини партиялар (табиий, хукуматнинг кугирчок партиялари эмас) ва профессионал парламент, иктисодий инфраструктуранинг асосини эса ишлаб чикариш воситаларига булган хусусий мулкчилик ва унга мос булган молиявий-банк системаси ташкил килиши керак эди. Ушбу маколанинг максадига кирмаса хам баъзи демагогларнинг булиши мумкин хужумларига хозирок киска жавоб бериб куйишдан фойда бор. Тугри, биз айтаётган инфраструктура курилар-курилмас хамма нарса яхши булиб кетмайди. Буни актив реформалар килятган бошка давлатлар мисолида хам куриб турибмиз. Янги инфраструктура самара берабошлаши учун маълум замон керак. У албатта самара берабошлашини ривожланган давлатлар мисолида куриш мумкин. Лекин бир нарса аникки, янги инфраструктурага утмасдан хеч нарсага эришиб булмайди. Хатто бизнинг кушни давлатларимиздаги янги инфраструктуралар эртами кеч самара берабошлайди. Факат Узбекистон билан Туркманистон бу кетишда «тешик тогора» каршисида колишлари шубхасиз. Хуллас, айтилганларни умумлаштириб шуни айтиш мумкин-ки, бу икки мамлакат, Узбекистон ва Туркманистон, яккахонлик урнатган иккита тудабоши етакчилигида Совет замонидан колган инкироздан чикиш урнига «мустакил» инкирозга кириб бормокдалар, яна хам тугрироги, бу тадабошилар тарафидан инкирозга итарилмокдалар. Узбекистондаги инкироз жамиятнинг энг нозик тукталаридан бири булган диний сохада намоён булишга бошлади. У бошка сохаларга хам таркалиши мукаррар. Аммо бу бошка мавзу. Шу каби мулохозалардан келиб чиккан «Бирлик» халк харакати узининг юкорида айтилган Баёнотида фукаролар урушининг сабабчиси килиб уз миллатининг динига карши террор сиёсати утказаётган Каримовнинг хукуматини курсатганди. Акли расо киши бу хулосага эътироз билдиролмайди. У Баёнотда энди нима килиш керак, деган саволга хам жавоб изланган. 4. Ха, нима килиш керак? «Бирлик»нинг Баёнотида шундай йул талаб килинганди: 1. Хукумат ички сиёсатини юмшатиши, бегунох камалган дунёвий ва диний мухолифларни озод килсин. 2. Узбекистон Исломий Харакати гаровга ва асирга олинганларни куйиб юбориб, вактинча булса хам куролли курашни тухтатсин. 3. Мавжуд хукумат демократик ва диний мухолифат билан музокоралар бошласин. Тез орада биринчи ва иккинчи моддадаги таклифларни амалга ошириш аломатлари куринди. «Бирлик»чилар бу фактни уз активларига кушиб мактаниш ниятида эмаслар. Чунки, аслида, вокеаларнинг ривожланиши шу йуналишда эди, «Бирлик» уларни вактида тушиниб етганини курсатди, халос. «Бирлик»нинг асосий таклифи - учинчи моддадаги таклиф эди. Афсуслар булишини, бу нуктада хеч кандай ижобий узгариш йук. Аксинча, ахвол шиддат билан ёмонлашиб бормокда. Ураш Узбекистон худудларига хам кириб келди. Бу йилниннг вокеалари утган йилгиси каби битиши аник. Ислом жангчиллари бу йилга мулжанланган максадларини бажариб яна Тожикистон ва Афгонистонга кайтиб утиб кетадилар. Аммо бу билан уруш эмас, унинг яна бир боскичи битади, халос. Чунки, Узбекистон президенти Каримов хам Исломий Харакат раиси Тохир Йулдош хам галабагача курашажакларини гапирмокдалар. «Бирлик» халк харакати шу кунларда (25 август, 2000 йил) булаётган урушга муносабатини билдирувчи «Хали хам кеч эмас» деб номланган Баёнот эълон килди. Баёнотда Узбекистон фукоролар урушини тухтатиш мумкин булган бирдан бир кардинал йул таклиф килган. Унинг мохияти шундай. Исломий Харакатнинг жиходи Узбекистон режимининг мусулмонларга карши олиб бораётган катагонга жавоб сифатида пайдо булди. Катагоннинг рахнамоси эса мамлакат президентидир. Хозир Узбекистон МДХ ичида энг ностабил давлатга айланган экан, бу хам унинг айбидир. Демак, куч билан баркарорликни ушлаб туриш сиёсати банкрот булган Каримов истеъфога кетиши ва хукуматни унинг ичидаги прогрессив одамларга топшириши керак. Бу кунда Каримов кескин карор олишга тайёр ва кодир эмаслигини хисобга олган «Бирлик» янада компромисрок йул хам таклиф килган. Унга кура, Каримовнинг узи мамлакат ва миллат олдидаги маъсулиятни хис килган холда ва узидан кейин келадиган хукуматнинг олдидаги тусикларни олиб ташлашда иштирок этиш максадида мамалакатни тинчлик ва тотувликка олиб борадиган сиёсий, иктисодий, ижтимоий ислохотларни кеч булса хам бошлаб бериши керак. Энг мухими, бундай ислохатлар программаси хамма мавжуд кучларнинг, табиийки, мухолифат кучларининг хам иштирокида булиши шарт.

Ким кимдир? Who is Who?Добавить персону